Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 22 on Sun 20 Oct 2013, 12:56 am

Melayu-Bangsa Yang Paling Berkuasa

View previous topic View next topic Go down

Melayu-Bangsa Yang Paling Berkuasa

Post  akobp on Tue 09 Jun 2009, 4:52 pm

pada pendapat korang, kenapa melayu skang dah x macam melayu zaman dulu2
klu korang ade idea, leh kongsi2
ni topik serius eh
sbb ni aku tgh nak wat research
memain xnak eh, ni org dewasa nye topik
bebudak, shoh shoh shoh....

akobp
Super member
Super member

Posts : 507
Join date : 2009-04-20
Age : 31
Location : Sungai Besi, Kuala Lumpur

View user profile http://my Blog, http://www.kebangsaan-ku.blogspot.com

Back to top Go down

pendapat

Post  dean on Thu 16 Jul 2009, 5:51 pm

pada ak la sebab melayu skrng x sma dgn melayu dulu berpunca drapada didikan ibu bapa. y? krn mereka tidak dididik dgn btul, mksdnya moral value,adab sopan semasa bercakp dgan ibu bapa,cara2 bergaul smuanya bermula dri rumah..... andai kata bnda2 mcm ni tidak diterapkan dlm diri anak melayu sejak kecil lgi, mcn ni la akan jdi...melayu skrng.... kurang didikan agama, mereka tidak ada benteng pertahanan yng kukuh atau pun sermpadan sama ada betul atau salah ketika berjauhan dgn ibu bapa

dean

Posts : 7
Join date : 2009-04-15
Age : 27

View user profile http://dean_501@yahoo.com

Back to top Go down

Re: Melayu-Bangsa Yang Paling Berkuasa

Post  *NiA* on Fri 24 Jul 2009, 6:04 pm

pada pendapat saya melayu skrg lebih bergantung kpd kerajaan.xde usaha sendiri sbb org2 melayu telah disediakan hak2 istimewa.klu hak2 tu xde mungkin melayu akan maju bermula dri org dahulu yang sememngnya bergantung kepada diri sndiri yg akan mengajar utk lebih kerja keras.merujuk kpd kata2 dr mahathir hak2 keistimewaan tu bkn sesuatu yg boleh dibggakan tapi ia satu penghinaan kerana org melayu x boleh hidup klu xde org yg tlg.lagipun melayu sering menunggu utk disuapkan.melayu skrg pn byk yg pentingkan diri.dlm politik pn ade yang lebih glerkan kuasa yg tu la asyk bergaduh.bile dh bergaduh kaum2 lain akan dpt peluang utk menghasut.org2 melayu jga x penah nk sokong satu same lain.byk hasad dengki dlm diri.klu kat universiti kaum cina akan sntiasa tlg kaum dia utk berjaya.sbb dia nk lihat bkn dia sj berjaya tp sama2 berjaya.tp org melayu akn jatuhkan org yg berjaya.tp bukan semua org melayu berperangai seperti diats.ade jga beberapa org yg boleh dibnggakan.utk berjaya yg penting usaha diri sendiri.seperti dr mahathir cakap segala tauladan baik telah ditunjuk tp x diikut.nk buat mcmane lg.sgalanya bergantung kpd diri sendiri.klu hati kata x, x la jwpanye......sgla yg tertulis diatas sy igatkan pada diri sndiri jgak sbgai org melayu....soalan yg paling penting adalah bagaimane nk ubah diri sendiri.segla kesilapn pada pendapt diats sy terima dgn teguran yg baik...sekian...wasalam..

*NiA*

Posts : 24
Join date : 2009-07-24
Age : 28

View user profile

Back to top Go down

Re: Melayu-Bangsa Yang Paling Berkuasa

Post  *NiA* on Sat 25 Jul 2009, 1:51 pm

LAGU WARISAN
Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Airmata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang

Nenek moyang kaya raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa sesama kita
Cinta lenyap di arus zaman

Indahnya bumi kita ini
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ke tangan yang lain
Pribumi merintis sendiri

Masa depan sungguh kelam
Kan lenyap peristiwa semalam
Tertutup hati terkunci mati
Maruah peribadi dah hilang

Kini kita cuma tinggal kuasa
Yang akan menentukan bangsa
Bersatulah hati bersama berbakti
Pulih kembali harga diri

Kita sudah tiada masa
Majulah dengan gagah perkasa
Janganlah terlalai teruskan usaha
Melayu kan gagah di Nusantara

lagu yang menunjukkan siapa sebenarnya org melayu dan ape yg telah terjadi pada org melayu............

*NiA*

Posts : 24
Join date : 2009-07-24
Age : 28

View user profile

Back to top Go down

Re: Melayu-Bangsa Yang Paling Berkuasa

Post  [bowwjang datang lagi] on Tue 28 Jul 2009, 4:56 pm

DIAM SEMUA SEKALI!!
bowjang nk bersajak ni..
ehm..ehm

Aku lihat layu dalam melayu
Aku pasti bukan aku seorang saja yang nampak
Ada juga bercadang bertanya tuan punya
tapi bercampur risau dengan tak tergamak
Nanti dikata tak bersyukur dikata tak sedar diri
Jadi aku menyendiri, memerhati dan akhirnya mengakui
Yang kita sendiri membiarkan bunga raya melayu ke kanan
Dan dibiar bunga tak cantik mekar di kiri

Aku lihat layu dalam melayu
Tanah air kita yang punya
Kita siram, kita baja
Tapi angin api kita lupa
Mereka merancang masa menjilat bangsa
13 harimau bertukar menjadi mangsa
Kita lupa, nenek moyang kaya raya
Jangan sekali-kali digadai harta bendanya
Kulihat layu dalam melayu
Kulihat layu dalam melayu
Kulihat layu dalam melayu

Takkan melayu hilang di dunia
Ya, tapi apa guna tak hilang di dunia kalau kewujudan tak dirasa
Petah berbahasa kudrat tak berjasa
Orang berbudi kita hanya tahu merasa
Selalu lari bila dirapat
Selalu malu bila soalan diaju
Selalu segan memberi pendapat, rela mengikut dari meneraju
Belum nyanyi sudah bersorak, suka berjanji dalam borak
Bukan kata tak ada otak, cuma tak berfikir di luar kotak
Kulihat layu dalam melayu
Kulihat layu dalam melayu
Kulihat layu dalam melayu

Aku jadi sayu
Bunga menangis dia mendayu mahu jadi cantik tetapi ragu
Aku merayu bangunlah semula hidup kembali
Jangan tunggu matahari mati
Cepatlah mekar sebelum terlerai
Perjuangan kita belum selesai
Perjuangan kita belum selesai
Perjuangan kita belum selesai

[bowwjang datang lagi]
Active Member's
Active Member's

Posts : 465
Join date : 2009-04-15
Age : 26
Location : SePAnG

View user profile http://inikisahbojang.blogspot

Back to top Go down

Re: Melayu-Bangsa Yang Paling Berkuasa

Post  Sponsored content Today at 2:29 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum